Guvernul a aprobat un proiect de lege în care se arată că „platformele de partajare a materialelor video”, cum ar fi YouTube, ar trebuiv să intre sub controlul CNA, arată Profit.ro, publicație citată de Pagina de Media. Proiectul trebuie, însă, dezbătut în Parlament, înainte de a fi definitiv.
O tentativă similară a existat și anul trecut, când o astfel de propunere a intrat în dezbatere publică, dar nu a ajuns să fie implementată. Efectele unei astfel de reglementări ar putea fi inclusiv eliminarea de pe YouTube sau alte site-uri similare ale unor clipuri sau materiale despre care membrii CNA consideră că sunt nepotrivite.
Motivul principal invocat pentru această decizie este protejarea minorilor, dar și a tuturor cetățenilor, de instigarea la ură, violență sau terorism, dar și faptul că online-ul nu este acum reglementat oficial în niciun fel, cu excepția codurilor etice.
Guvernul vrea să modifice Legea audiovizualului astfel încât serviciile de platformă de partajare a materialelor video, precum YouTube şi altele similare, să intre sub supravegherea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA). Ele vor avea nevoie de autorizare de funcţionare de la instituţie. ŞTIRI PE ACEEAŞI TEMĂ Pătraru, după ce a fost somat de CNA pentru comentariile la adresa BOR… Mirela Vaida a răbufnit după ce a fost sancţionată de CNA: „Nu am degr… Dragoş Pătraru, sancţionat de CNA pentru comentariile despre BOR de la… Guvernul îşi propune să aducă o modificarea importantă la Legea audiovizualului, astfel încât platformele de streaming video, precum YouTube, să intre sub supravegherea CNA. În felul acesta, toate platformele de streaming video vor avea nevoie de autorizare de funcţionare de la CNA, scrie profit.ro. De asemenea, în baza acestei legi, forul audiovizual va putea decide îndepărtarea anumitor conţinuturi de pe aceste platforme sau restricţionarea accesului la acestea. Din documentul aferent, furnizorii de servicii de streaming video vor avea obligaţia să ia măsuri corespunzătoare pentru a proteja: – minorii de programele/ materialele video generate de utilizatori şi de comunicările comerciale audiovizuale care le pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală, în special de programele care conţin pornografie sau violenţă nejustificată; – publicul larg de programele/ materialele video (…) care conţin incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe motiv precum sexul, rasa, culoarea, originea etnică sau socială, caracteristicile genetice, limba, religia sau convingerile, opiniile politice sau de orice altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, averea, naşterea, un handicap, vârsta sau orientarea sexuală; – publicul larg de programele/ materialele video (…) având un conţinut a cărui difuzare constituie instigare publică la săvârşirea unei infracţiuni de terorism, infracţiuni legate de pornografia infantilă sau infracţiuni de natură rasistă şi xenofobă. Motivele care au dus la proiectul de modificare a Legii audiovizualului Printre motivele prezentate drept argument pentru modificarea Legii audiovizualului se arată că au apărut noi tipuri de conţinut, care au devenit tot mai importante şi care au determinat apariţia unor noi actori în piaţa serviciilor, inclusiv a furnizorilor de servicii video la cerere şi de platforme de partajare a materialelor video. Tocmai din acest motiv este nevoie de un cadru juridic actualizat, pentru a reflecta evoluţiile de pe această piaţă în continuă expansiune şi pentru a atinge un echilibru între accesul la serviciile de conţinut online, protecţia consumatorilor şi competitivitate.