Conform unei noi cercetări realizate de analista Katy Huberty din cadrul firmei Morgan Stanley, iPad-ul are un efect devastator asupra pieţei mini laptop-urilor şi deţine, în acelaşi timp, un potenţial imens de canibalizare a altor categorii de portabile, cum este cazul iPod-urilor sau a e-book readers.
Dacă până acum vânzările netbook-urilor au înregistrat creşteri constante an după an, din ianuarie 2010 (lună în care a fost anunţat iPad-ul) acestea au început să scadă dramatic, ajungând până la un nivel de doar 5% în luna aprilie (când iPad-ul a început să fie comercializat). Cercetătoarea aduce în sprijinul teoriei sale şi un sondaj realizat de Morgan Stanley. Conform acestuia, în luna martie, în jur de 44% dintre dintre potenţialii cumpărători ai unui iPad îşi doreau să achiziţioneze tablet PC-ul celor de la Apple în loc de un mini laptop sau chiar un laptop.
Desigur, iPad-ul s-a dovedit deja a fi un imens succes. În 28 de zile de la data lansării pe piaţă, s-au vândut nici mai mult nici mai puţin de un milion de iPad-uri – în prima zi, se vânduseră 300.000 de unităţi, 450.000 după 5 zile şi jumătate de milion până pe 14 aprilie. Acest lucru înseamnă că tablet PC-ul celor de la Apple s-a vândut aproape de trei ori mai repede decât iPhone-ul (care a atins pragul de un milion de unităţi vândute în “doar” 74 de zile). De asemenea, în aceeaşi perioadă, au fost descărcate 12 milioane de aplicaţii şi 1.5 milioane de ebook-uri. Cu o astfel de evoluţie şi la asemenea cifre, este imposibil să nu fi afectat piaţa portabilelor.
Cu toate acestea, iPad-ul nu poate fi considerat singurul vinovat pentru scăderea popularităţii netbook-urilor. Multe analize sugerează faptul că anul acesta piaţa mini laptop-urilor va avea de suferit, atât din cauza tablet PC-urilor, cât şi în urma concurenţei cu laptop-urile ultra-thin sau chiar ca urmare a îmbunătăţirii situaţiei economice. Astfel, un studiu realizat de IDC relevă faptul că interesul pentru mini laptop-uri a scăzut dramatic în 2010. Comparativ cu situaţia din anii precedenţi, marcată de rate de creştere spectaculoase, în primul trimestru din 2010 vânzările mini laptop-urilor au înregistrat creşteri sub 20%. Mai mult decât atât, Intel a raportat că vânzările de procesoare Atom au scăzut de la 24% la 20% din totalul de CPU-uri pentru portabile vândute.
Conform analiştilor de la IDC, această tendinţă este dictată de recuperarea economică: acum utilizatorii nu se mai uită doar la preţul unui sistem portabil şi încep să fie preocupaţi mai mult de formă şi calitate. De altfel, Microsoft a raportat creşteri la nivelul laptop-urilor mainstream (între 550 – 850 de dolari), categorie care include atât notebook-uri full size, cât şi portabile ultra-thin echipate cu procesoare CULV.