Odată cu aterizarea cu succes a rover-ului său Perseverance Mars, NASA urmează să devină prima agenție spațială globală care să piloteze o dronă în atmosfera unei alte planete, un avans care ar putea deschide calea pentru viitoarele misiuni de explorare în tandem care includ noi metode de supraveghere terestră și aeriană.
Agenţia Nasa a declarat că, în timp ce roverul analizează și caută dovezi ale vieții trecute în jurul craterului Jezero de pe Marte, zborul așteptat al acestui elicopterul pe Marteva fi de acum înainte un demonstrator de testare.
Goutam Chattopadhyay, cercetător principal la Laboratorul de propulsie cu jet al NASA din california a declarat că, chiar dacă ingeniozitatea este o demonstrație tehnologică, ceea ce înseamnă că se încearcă demonstrarea unei noi tehnologi fără a se realiza nicio colectare de date științifice, inspirația a venit din viitoare considerații științifice și operaționale.
Pe parcursul misiunii sale, se așteaptă ca elicopterul Ingenuity să efectueze cinci încercări de zbor, fiecare durând aproximativ 90 de secunde pe o întindere. În timp ce NASA efectuează deja mai multe misiuni de recunoaștere pentru a alege site-uri de explorare pe alte planete înainte de a le trimite rover-uri, Chattopadhyay a spus că aceste vehicule terestre nu au capacitatea de a merge pe cont propriu, așteptând să găsească ceva mai interesant.
Savantul NASA a explicat că acum, dacă există un elicopter sau un astfel de vehicul zburător care poate circula, dacă se pot trimite datele înapoi către rover și apoi roverul să ia decizia dacă va explora în continuare unele zone pe baza acestor date, acest lucru va fi mult mai interesant.
Cu toate acestea, inginerii NASA, inclusiv J. Balaram de la JPL, spun că există mai multe provocări noi pentru a zbura cu o dronă complet autonomă, care nu sunt întâlnite aici pe Pământ. Balaram și colegii săi explică aceste provocări într-un studiu care descrie proiectarea, dezvoltarea și testarea elicopterului Marte, postat pe site-ul web Aerospace Research Central.
Cercetarea, prezentată la forumul Institutului American de Aeronautică și Astronautică SciTech din 2019, a menționat că atmosfera subțire de dioxid de carbon a Planetei Roșii este de aproximativ 1% din densitatea atmosferei Pământului, echivalentă cu densitatea aerului Pământului la o altitudine de 35 km.
Astrofizicianul indian Dibyendu Nandi a adăugat că, deoarece aceasta este o atmosferă foarte subțire, nu se poate zbura cu adevărat foarte sus pe Marte.
El a explicat că avioanele și elicopterele zboară pe principiul ridicării, pe baza celei de-a treia legi a mișcării lui Newton: pentru ca forța de ridicare să împingă elicopterul în sus, ar trebui aplicată o forță egală care să împingă aerul în jos.Pentru a testa performanța dronei în condiții marțiene, oamenii de știință ai NASA au evacuat o cameră până aproape de vid și au umplut-o cu dioxid de carbon gazos la o densitate reprezentativă a atmosferei Planetei Roșii.
Potrivit inginerilor NASA, elicopterul trebuia, de asemenea, să fie compatibil cu vidul și să poată supraviețui la temperaturi foarte scăzute până la minus 100 de grade Celsius.
La JPL Space Simulator, inginerii au testat, de asemenea, performanțele aeriene ale elicopterului într-o serie de condiții, inclusiv răspunsul la zborul cu viteză mai mare, plasându-l în fața unei game de ventilatoare mici capabile să producă vânturi de până la aproximativ 10 metri pe secundă.
El a spus că sistemul autonom dezvoltat folosește instrumente de învățare automată, despre care a spus că poate ajuta la proiectarea unor drone mai ușoare și eficiente aici pe Pământ pentru livrarea medicamentelor, transportul organelor pentru transplant și alte utilizări.
La fel cum roverul Sojourner din misiunea Pathfinder din 1997 a deschis calea pentru numeroși roveri de pe Marte, oamenii de știință cred că demo-ul tehnologiei Ingenuity poate deschide porțile pentru viitoarele misiuni de drone către alte planete.