Social Media Tech

Facebook își schimbă numele. Dar năravul?

Facebook își schimbă numele. Dar năravul? noiembrie 12, 2021
Facebook-meta-1000x600-1

Pentru că are ambiții mai mari și pentru că se gândește mai mult la utilizatorii săi, Facebook se va numi Meta, arată comunicatele corporației și ale fondatorului Mark Zuckerberg.  Platforma socială își va păstra vechea denumire, însă compania mare, care gestionează aplicații precum WhatsApp și Oculus, se va numi Meta. Anunțul a fost făcut joi, iar Zuckerberg a spus că noua Meta va avea cu 10.000 de angajați mai mult în Europa, pentru a dezvolta o mulțime de noi aplicații.

De ce Meta? Pentru că, zspune Zuckerberg, ”vom face tranziția spre o etapă în care oamenii nu ne vor privi doar ce pe o companie social media, ci ca pe o companie a metaversului”. Asta înseamnă că Meta va încerca să construiască un metavers, al realității virtuale 3D și a realității augmentate, în care utilizatorii vor avea experiențe total diferite de cele oferite acum de privitul într-un monitor. ”Viitorul va fi dincolo de ceea ce ne putem imagina acum”, a spus Zuckerberg.

Zuckerberg vorbește despre viitor pentru a-i distrage pe utilizatori de la prezent. Criticii companiei spun că strategia redenumirii nu urmărește decât să salveze reputația platformei și a lui Zuckerberg, după ultimele dezvăluiri făcute de avertizori de integritate din cadrul Facebook. Este vorba, în primul rând despre dezvăluirile făcute de Frances Haugen, care a ajuns să depună mărturie in Congresul SUA despre practicile Facebook: ascunderea probelor care arată că produsele Facebook dăunează sănătății psihice a utilizatorilor, inflamează teoriile conspirației, promovează informații false, instigă la conflicte – totul pentru maximizarea profiturilor. Haugen a mai spus că Facebook minte atunci când spune că depune eforturi pentru a se conforma standardelor stabilite pentru platformele sociale. Haugen, care a provocat cel mai mare scandal din istoria scurtă a Facebook, a subliniat că pericolele cele mai mari legate de Facebook îi privesc pe copii. „Facebook pune profitul mai presus de oameni”, a spus Haugen.

Unul dintre cei mai înfocați politicieni împotriva actualelor practici ale Facebook este senatorul democrat Richard Blumenthal, care a adus-o pe Haugen în fața Congresului. El a spus că ”Facebook a ajuns la falimentul moral” și a cerut ca Zuckerberg să vină din nou în Congres pentru a depune mărturie despre practicile companiei. O serie de congresmani sunt împotriva planului Facebook de a lansa propria monedă virtuală și au cerut companiei cel puțin să amâne acest proiect. Presa americană consideră că acesta este un scandal mai grav pentru reputația Facebook decât cel legat de manipularea informațiilor personale, scandal în care a fost implicată și Cambridge Analytica.

În acest context, schimbarea numelui din Facebook în Meta este aceeași strategie folosită de Google atunci când s-a redenumit Alphabet sau de compania de securitate privată Blackwater, când și-a schimbat de mai multe ori numele, pentru a face uitat scandalul legat de crimele comise în Irak. Facebook nu mai găsește multe uși deschise în Congresul SUA, în ciuda unei intense activități de lobby și a faptului că în administrația Biden au fost angajați zeci de foști membri ai acestei corporații. Acum, președintele Facebook pentru comunicare globală încearcă să-i îmbuneze pe politicieni spunând că perioada relativ lungă în care va fi implementată tehnologia realității virtuale și a realității augmentate va face posibil ca instituțiile să ia măsuri pentru protecția vieții private a utilizatorilor. Directorul amintit al Facebook este nimeni altul decât fostul vicepremier britanic Nick Clegg.

Așadar, marea schimbare anunțată de Zuckerberg este o încercare de a face uitate scandalurile mai vechi sau mai noi legate de platformele sociale – fie că este vorba despre încălcarea legilor antitrust, a dreptului la intimitate, despre ocolirea cu grație a responsabilității editoriale.

În plus, ”Meta” ar putea să sugereze că Zuckerberg are în vedere și mai mult asemenea practici. Termenul ”metavers” a fost introdus la începutul anilor 1990 de scriitorul Neal Stephenson, în romanul Snow Crash. În această distopie, metaversul descria o lume condusă și deținută de corporații, în care își găseau cu greu locul câteva comunități cvasisuverane disparate, iar utilizatorii tehnologiei puse la dispoziție de aceste companii erau tratați ca cetățeni de mâna a doua a unei dictaturi corporatiste.