Dacă ești ca mine și preferi nume străine precum Brave, poate că nici nu-ți pasă dacă browser-ul Chrome se mișcă mai rapid sau mai lent. Ce-i drept, mi-e mai ușor uneori să mă folosesc de ceea ce oferă Google atunci când am nevoie să mă dau rapid cu placa de surf pe net pe Android, așa că nu am de ce să nu apreciez efortul gigantului de ca îmbunătăți performanța lui Chrome.
Într-o postare recentă de pe blogul oficial, Google detaliază procesul prin care a reușit să optimizeze Chrome-ul de pe Android, astfel încât să fie mai rapid, să consume mai puține resurse și să sufere din ce în ce mai puține crash-uri. Practic, browser-ul consumă cu până la 7% mai puține resurse, iar performanțele acestea sunt rezultatul unui proces de partiționare a codului, adică funcțiile care mănâncă multe resurse sunt încărcate și activate doar în cazuri de maximă necesitate.
Chrome marks the spot, ediția Android
Soluția a sosit în momentul în care compania săpa (a se citi „analiza”) prin codul-sursă al sistemului de operare Android. Aici, Google a descoperit că se poate folosi de un atribut (android:isolatedSplits) pentru a minimiza impactul sarcinilor masive asupra telefoanelor și tabletelor mai slăbuțe. În esență, este vorba de un număr restrâns de module instalate, care pot fi folosite instantaneu în momentul activării browser-ului, iar asta prezintă o serie de avantaje.
De exemplu, dacă o aplicație are o funcție sau un pachet masiv de date care nu sunt necesare decât unui număr restrâns de utilizatori, aceasta ar putea „evita” să le instaleze și să le activeze pe dispozitivele utilizatorilor care nu au nevoie de ele. Însă este nevoie o gestionare atentă din partea dezvoltatorilor, întrucât aceștia au constatat că a descărca o funcție pe rând la fiecare proces comun va conduci la o latență crescută și la alte probleme în cazul în care nu sunt active datele mobile.
Rezultatele concrete ale soluției implementate de Google pentru Chrome sunt următoarele: imbunătățiri pe partea de rendering, reducerea consumului de resurse pe partea de grafică și memorie, încărcarea mai rapidă a conținutului și optimizare împotriva crash-urilor frecvente.
Cu o cotă de piață de 65%, Chrome nu este pentru majoritatea utilizatorilor o necesitate, iar anii de configurații experimentale și de patch-uri trântite cu duiumul au destabilizat cumva performanța acestuia. Este bine de știut că Google pare să învețe din greșelile trecutului și se ocupă de optimizările de care avem nevoie mulți dintre noi.