Încă de la primele zvonuri despre apariţia lui şi până acum, iPad a creat vâlvă şi a agitat spiritele, generând pe piaţă o explozie de tablet PC-uri. Cu o astfel de influenţă asupra consumatorilor, ultraportabilul a fost perceput ca un element esenţial pentru evoluţia industriei: aşadar, multe companii au implementat sondaje privind tablet PC-ul celor de la Apple şi au dedus o serie de concluzii interesante.
Un bun exemplu îl reprezintă un studiu realizat de Retrevo care a analizat reacţiile utilizatorilor înainte şi după lansarea iPad-ului, rezultatele indicând o scădere a intenţiei de cumpărare după lansarea produsului. Sondajul a fost aplicat pe un eşantion de 1000 de persoane din Statele Unite. Într-o primă etapă a studiului, sondajul a fost aplicat între 16-20 ianuarie. Respondenţii au fost întrebaţi dacă au auzit despre viitorul tablet PC al celor de la Apple ce va fi lansat la finalul lunii, iar răspunsurile au fost următoarele:
– 35% dintre respondenţi nu auziseră şi nu erau interesaţi să achiziţioneze unul;
– 17% nu auziseră, dar doreau să afle mai multe informaţii;
– 19% erau interesaţi, dar doreau să vadă cum arată şi ce poate face;
– 3% doreau să cumpere tablet PC-ul;
– 26% auziseră, dar nu doreau să cumpere unul;
În cea de-a doua etapă a sondajului, aplicată imediat după lansarea iPad, între 27 ianuarie-3 februarie, respondenţii au fost întrebaţi dacă au auzit de noul tablet PC de la Apple. Rezultatele indică faptul că:
– după lansare, 9% doresc să achiziţioneze un iPad (comparativ cu 3% înainte de lansare);
– 18% nu au auzit de el şi nu doresc să achiziţioneze unul;
– 21% sunt interesaţi, dar au nevoie de mai multe informaţii înainte de a cumpăra unul;
– 52% au auzit de iPad, dar nu sunt interesaţi să cumpere unul (comparativ cu doar 26% înainte de lansarea produsului);
De asemenea, studiul a analizat şi atitudinile respondenţilor faţă de noul tablet PC, mai precis nevoia de a achiziţiona un astfel de produs. Aşadar, consumatorii au fost întrebaţi dacă sunt de părere că au nevoie de un iPad. Răspunsurile anterioare lansării:
– 3% sunt convinşi că vor avea nevoie de acest tablet PC;
– 18% consideră că s-ar putea să aibă nevoie de iPad;
– 30% au nevoie de mai multe informaţii;
– 49% nu au nevoie de tablet PC-ul celor de la Apple;
După lansare, 61% sunt convinşi că nu au nevoie de iPad, în timp ce 5% sunt siguri că produsul le este necesar. 15% au nevoie de mai multe informaţii, iar 19% consideră că s-ar putea să aibă nevoie de tablet PC-ul celor de la Apple. De asemenea, în ceea ce priveşte adăugarea opţiunii 3G (pentru 130 de dolari în plus), consumatorii s-au dovedit destul de reticenţi, 59% dintre ei declarând că nu ar plăti în plus pentru conexiunea 3G, în timp ce doar 12% ar plăti în mod sigur pentru această opţiune.
Dacă sondajul Retrevo a analizat atitudinile imediat după lansare, alte studii s-au axat asupra potenţialilor cumpărători ai tablet PC-ului, iar concluziile au fost promiţătoare. Astfel, conform unui sondaj realizat de Epocrates, personalul medical este foarte interesant de iPad. Dintre cei 350 de doctori participanţi în cadrul sondajului, 60% au indicat un interes pentru acest ultraportabil: 9% vor să achiziţioneze unul de îndată ce va fi disponibil, 13% intenţionează să cumpere unul în perioada următoare lansării pe piaţă, iar 38% sunt interesaţi de iPad, dar au nevoie de mai multe informaţii înainte de a se decide dacă doresc să îl cumpere sau nu. Se pare că iPad-ul şi-ar putea găsi o utilitate în domeniul medical.
Un al treilea sondaj aparţine celor de la YouGov şi implică o abordare interculturală, pentru că a fost aplicat, după lansarea iPad-ului, în mai multe ţări: Marea Britanie (pe un eşantion de 2047 respondenţi), Germania (1054 respondenţi), SUA (1000 de respondenţi), Danemarca (503 respondenţi) şi Orientul Mijlociu (în Arabia Saudită, Qatar, Bahrain, Kuwait şi Emiratele Arabe Unite – în total, 2252 respondenţi). Cei mai interesaţi de iPad par să fie arabii, în timp ce americanii şi europenii adoptă o atitudine oarecum reticentă. Însă indiferent de ţara din care provin, se pare că toţi utilizatorii au tendinţa de a supraaprecia caracteristicile tablet PC-ului. Iată ce spun rezultatele sondajului:
– 58% dintre utilizatorii din Orientul Mijlociu au declarat că vor cumpăra cu siguranţă sau probabil vor achiziţiona un iPad; prin comparaţie, doar 17% au declarat acelaşi lucru în Germania, 13% în SUA şi doar 7% în Danemarca şi Marea Britanie;
– utilizatorii supraestimează caracteristicile produsului: în Orientul Mijlociu, 59% dintre consumatori cred că un iPad poate funcţiona ca telefon mobil şi tot 59% sunt de părere că are o cameră web integrată. Prin comparaţie, 37% dintre respondenţii din Germania şi Marea Britanie, 36% din SUA şi 40% din Danemarca consideră că iPad poate funcţiona şi ca telefon mobil;
– consumatorii sunt dispuşi să plătească preţuri diferite pentru tablet PC-ul celor de la Apple. Astfel, în Marea Britanie, Danemarca şi Germania, utilizatorii ar plăti între 410 şi 630 de dolari pentru un iPad, în timp ce respondenţii din SUA ar fi dispuşi să plătească între 300-400 de dolari, iar cei din Orientul Mijlociu, între 160-320 de dolari;
– însuşi numele produsului a fost supus analizei efectuate de YouGov – 84% dintre consumatorii din Orientul Mijlociu şi 56% dintre cei din SUA consideră că „iPad” este un nume potrivit; în Danemarca, 43% dintre respondenţi au găsit numele ca fiind interesant, în timp ce 30% nu l-au găsit pe placul lor, iar în Marea Britanie, 44% consideră că este interesant, în timp ce 39% nu îl găsesc pe placul lor.
iPad va ajunge pe piaţă la sfârşitul lunii martie, la un preţ de pornire de 500 de euro. Varianta cu 3G va fi mai scumpă cu 130 de dolari şi se va lansa o lună mai târziu.