Masini Tech

Sistemul de frânare „inteligent” Brembo ar putea aplica presiune pe fiecare roată în mod individual

Sistemul de frânare „inteligent” Brembo ar putea aplica presiune pe fiecare roată în mod individual noiembrie 5, 2021
Brembo

Producătorul italian de frâne de vârf Brembo și-a anunțat în octombrie planul de a lansa Sensify, un sistem de frânare îmbunătățit cu inteligență artificială, care promite atât „plăcerea de a conduce, cât și siguranță totală”, atunci când va fi lansat printr-un producător nenumit în 2024. Mergând dincolo de frânele antiblocare, tracțiune și control al stabilității, înlocuiește comenzile hidraulice cu cele electronice pentru flexibilitate de proiectare și, potențial, un control mai precis.

Încorporarea AI în vehicule nu este nouă, deoarece algoritmii controlează listele de redare, hărțile, asistența șoferului și chiar „conducerea autonomă” în diferite grade. Cu toate acestea, sistemele de frânare bazate pe inteligență artificială sunt suficiente pentru a ridica sprâncenele despre cum vor funcționa exact sau pentru a spori siguranța.

„Sunt la fel de buni ca și datele de antrenament pe care le aveți”

„Pe măsură ce începi să te ocupi de inteligența artificială și rețelele neuronale, acestea sunt la fel de bune ca datele de antrenament pe care le ai”, a spus J. Christian Gerdes, profesor de inginerie și co-director al Centrului de Cercetare Auto de la Universitatea Stanford. „Dacă aveți un caz nou care reprezintă ceva ce nu a văzut până acum, este greu să știți dinainte ce decide să facă.”

Autocar UK raportează că Sensify folosește o „aplicație dedicată” pentru a se programa pe baza datelor și pentru a îmbunătăți experiența de conducere. Se presupune că sistemul va folosi algoritmi predictivi, senzori și instrumente de gestionare a datelor care îi conferă un „creier digital” capabil să controleze fiecare roată în mod independent.

Gerdes spune că sistemele moderne de frânare antiblocare, introduse pentru prima dată în anii 1970, sunt o bandă pentru blocarea roților la frânări puternice. „Ceea ce ar avea mai mult sens este să înțelegi ce se întâmplă la fiecare dintre roțile tale. Și apoi să ceri inteligent forța de frânare la diferite roți.”

Car with various labels describing the Sensify system
Sistem Brembo Sensify
Imagine: Brembo

În ciuda amprentei digitale cu AI și Sensify, mecanica fizică are mai multă prezență în comparație cu software-ul din sistemul Sensify, potrivit directorului executiv Brembo, Daniele Schillaci. Directorul a declarat pentru Reuters  „conținutul mecanic și software va fi în curând echivalent și, până la sfârșitul deceniului, software-ul va deveni predominant în sistemele de frânare”.

Compania intenționează să deschidă un laborator de tehnologie în Silicon Valley până la sfârșitul anului pentru a-și continua strategiile digitale. Brembo spune: „Colectarea datelor este folosită pentru a îmbunătăți experiența șoferului și permite ca sistemul să fie actualizat în mod constant”, dar modul în care va gestiona întrebări precum confidențialitatea și securitatea datelor colectate nu este clar.

Unul dintre beneficiile Sensify este adaptarea la stilurile de condus, adaptarea la condițiile meteorologice și de drum și timpii de blocare mai scurti. Brembo mai spune că sistemul său va fi mai ieftin pe durata de viață a unei mașini, deoarece elimină lichidul de frână prin adăugarea de control electromecanic, are costuri mai mici de întreținere, consum mai mic de disc și cuplu de frecare mai mic sau zero. Într-un vehicul electric sau hibrid, un control mai bun al frânării regenerative poate ajuta la reducerea dimensiunii bateriei.

Ce se întâmplă când există o defecțiune hardware în acel creier AI? Într-o demonstrație pentru Autocar UK, Brembo a explicat că sistemul are două ECU (unități de control electronice) care sunt conectate ca dispozitiv de siguranță, dar își trimit comenzile separat.

Sistemul este programat să fie lansat în 2024. Brembo a spus că este proiectat să funcționeze pe mai multe tipuri de mașini, cum ar fi sedan, mașini de curse, SUV și vehicule comerciale, dar nu este clar cât de mult trebuie personalizat pentru fiecare tip.