Într-o măsură mai mare sau mai mică, aproape toată lumea din online a auzit de site-ul Okazii.ro. Însă pentru cei curioşi, care vor să ştie cum a început acest proiect, care este locul pe care îl ocupă în raport cu întregul comerţ online românesc sau ce măsuri propriu-zise de securitate aplică pentru a proteja consumatorii, am primit răspunsuri de la Sorin Bălan, directorul de vânzări al Okazii.ro, pe care l-am rugat să ne acorde un interviu.
1. Cu cine stăm de vorbă mai exact?
Cu unul dintre cititorii voştri, un membru al echipei Okazii.ro – Sorin Bălan, Directorul de vânzări al proiectului.
2. Okazii a ajuns un fenomen foarte cunoscut în online-ul românesc. Povesteşte-ne de unde şi cum a plecat ideea acestui proiect?
Okazii.ro însemna la început o echipă de 5 tineri entuziaşti – Internetul era înca nou în România, iar vânzătorii şi cumpărătorii erau destul de reticenţi la tot ceea ce însemna comerţ online. Am fost primii care au arătat că se poate, că este mai ieftin, mai simplu, însă şi sigur să vinzi sau să cumperi online. Le mulţumim românilor pentru încredere – în 2010, alături de ei sărbătorim 10 ani cu milioane de vizitatori şi de produse tranzacţionate.
3. Unde se poziţionează astăzi Okazii.ro, ce este el mai exact?
Okazii.ro a evoluat de la o platformă de licitaţii online la una de comerţ online. În prezent, cele mai multe produse comercializate pe site sunt noi, cu certificat de garanţie de la producător / vânzător, însă există în continuare şi clasicele “ocazii”, articole second-hand sau resigilate. Pe scurt, Okazii.ro este cel mai mare magazin online din România – găseşti orice, de la electronice până la haine, jucării, produse de casă şi gradină etc. toate la preţuri mult mai bune decât în magazinele clasice.
4. Schimburile, comerţul online între persoane care nu se cunosc poate fi considerat riscant. Ce măsuri de precauţie v-aţi luat? Au existat incidente?
Site-ul oferă un mediu de tranzacţionare sigur, atât pentru vânzător, cât şi pentru cumpărător – există moduri de verificare a utilizatorilor gândite şi implementate tocmai pentru a preveni fraudele. Am introdus în premieră în România un sistem de garantare a cumpărăturilor online: garanţia Escrow, care îi protejează pe toţi utilizatorii noştri, fie ei cumpărători sau vânzători. În plus, istoricul fiecărui utilizator Okazii.ro este public, iar sistemul de calificative dă oricui posibilitatea să verifice credibilitatea unui vânzător sau a unui cumpărător.
5. Crezi că aspectul discutat mai sus a încetinit cumva procesul vostru de dezvoltare?
La finalul lui 2008, Okazii.ro avea 100.000 de produse la vânzare, acum sunt peste 1.000.000 – nu cred că am încetinit în vreun fel. Viteza de creştere a site-ului depăşeşte media comerţului online în România, iar utilizatorii Okazii.ro sunt mulţumiţi de schimbările care au avut loc în mod constant în ultimii ani.
6. Din perspectiva Okazii.ro, cum a evoluat comerţul online din România?
Ne bucură faptul că în prezent comerţul online nu mai înseamnă doar IT&C şi putem clar să vorbim despre o evoluţie atât la nivelul cantităţii, cât şi al calităţii site-urilor de profil. Deşi în România, în continuare, mare parte din populaţie este reticentă faţă de cumpărăturile online, faţă de Internet banking şi orice altă modalitate virtuală de a lucra cu banii, criza a grăbit puţin creşterea importanţei comerţului online la noi. În următoarea perioadă cred că vom asista la schimbări majore, pe măsura ce şi mai mulţi români vor constata avantajele de a cumpăra de pe net.
Pentru e-commerce, dezvoltarea are loc predominant pe anumite segmente (cum ar fi produsele electrice şi electrocasnice), iar firmele din retail încep să fie din ce în ce mai prezente online, fie că vorbim de site, blog de companie sau cont în social media. În concluzie, cred că mai avem până să vorbim de o piaţă matură, însă românii au realizat că viitorul este în online şi comerţul electronic reprezintă unul dintre sectoarele cele mai importante ale acestuia.
7.Cam care este profilul utilizatorului site-ului vostru?
Utilizatorii noştri au diferite vârste şi ocupaţii, provin din toate colţurile ţării – dacă la debutul site-ului, Bucureştiul era privilegiat, acum un procent important dintre tranzacţiile încheiate au loc între cumpărători şi vânzători din provincie. Majoritatea sunt din mediul urban, au studii superioare şi venituri medii sau peste medie. Cei mai mulţi dintre utilizatori sunt bărbaţi, însă şi un procent important de doamne şi domnişoare aleg Okazii.ro ca loc preferat de shopping.
8.Cum s-a reflectat perioada economică nefavorabilă în activitatea utilizatorilor Okazii.ro, dar asupra okazii.ro ?
În ultimii ani am înregistrat cele mai spectaculoase evoluţii ale Okazii.ro, atât la nivel de trafic online, cât şi ca număr de produse puse în vânzare. Criza economică a privilegiat oricum comerţul online în defavoarea retailerilor şi a comerţului clasic, prin prisma reducerii costurilor suplimentare – chirie, salarii, taxa de raft etc. care, în mod evident, se regăseau toate în costul produsului final.
Pe scurt, Okazii.ro a câştigat în lupta cu criza pentru că a oferit românilor o modalitate rapidă, simplă şi sigură de a vinde şi cumpăra orice la cel mai bun preţ de pe piaţă – avem mii de firme care vând pe site produse noi, de obicei la preţuri mai mici decât pe alte site-uri sau cu adaos comercial redus. Cred că posibilitatea negocierii preţurilor a contat în această perioadă, de asemenea.
9.Care este relaţia voastră cu magazinele online din România?
Tocmai pentru a veni în sprijinul celor din ce în ce mai numeroşi care doreau să deschidă un business online, Okazii.ro a lansat platforma Magazine.Okazii.ro, adresată celor care doreau să treacă la următorul nivel şi să devină vânzători profesionişti pe Internet. Este ieftin să deschizi un magazin online – oricine poate încerca, însă e mai dificil să ai performanţă fără experienţă în e-commerce şi o echipă profesionistă în spate. Vânzătorii care aleg platforma de magazine online de la Okazii.ro au la dispoziţie cea mai mare piaţă de desfacere din România, peste 2 milioane de potenţiali cumpărători lunar, expunere pe site-uri mari din .ro, plata cu cardul, tool-uri de marketing şi asistenţă profesionistă – toate cu costuri modice. Mare parte din posesorii de magazine online din România care colaborează cu noi sunt mai mult decât mulţumiţi de rezultatele înregistrate pe Okazii.ro – ştiu asta pentru că interacţionez cu ei în fiecare zi.
10.Ce planuri aveţi pentru viitor şi unde se va opri Okazii.ro?
Obiectivul nostru este să păstrăm statutul de lider în comerţul online din România şi să devenim principalul spaţiu de shopping al românilor. Tendinţa ascendentă de care ne bucurăm la Okazii.ro de mai bine de doi ani se va menţine, cu siguranţă, şi în 2011. Nu am fixat un punct terminus: pentru moment, toate sumele generate de site sunt reinvestite în dezvoltări, echipamente şi extinderea echipei – ne gândim cum să evoluăm, nicidecum să ne oprim.
11. Sorin Bălan cumpără de pe Okazii.ro?:)
Da, am cumpărat, cumpăr şi voi cumpăra. E adevărat că mai des de când fac parte din echipă, dar face bine la bugetul fiecăruia o vizită pe Okazii, măcar din când în când. Pentru mine contează foarte mult şi istoricul (procentajul de calificative) utilizatorilor atunci când aleg un produs, pe lângă preţ, descriere, poză şi promptitudinea cu care mi se răspunde la întrebări.
12. Aveţi ceva special de comunicat pentru utilizatorii okazii.ro, cititorilor Laptop News, celor care fac cumpărăturile online?
Cum spune un celebru slogan, ţineţi aproape! Okazii.ro pregăteşte o serie de noi facilităţi pe care le vom lansa până la finalul anului. Nu uitaţi că vin sărbătorile, iar pe Okazii.ro veţi găsi fără îndoială cele mai bune oferte la electronice, gadget-uri, haine, jucării şi alte produse cu care să-i impresionaţi pe cei dragi, fără să faceţi gaură în buget.