Denunțătorul din spatele scurgerii unui cache enorm de documente Facebook către Wall Street Journal, Frances Haugen, a devenit public duminică, dezvăluind mai multe dintre funcționările interioare, a celei mai puternice platforme de socializare din lume. Dezvăluindu-și identitatea la televiziunea națională, Haugen a descris o companie atât de angajată în optimizarea produselor încât a îmbrățișat algoritmi care amplifică discursul de ură.
„Își plătește profiturile cu siguranța noastră”, a declarat Haugen pentru gazda Scott Pelley.
Potrivit unui profil LinkedIn șters de atunci, Haugen a fost manager de produs la Facebook alocat grupului Civic Integrity. Ea a ales să părăsească compania în 2021 după dizolvarea grupului. Ea a spus urmatoarele: „ nu are încredere că sunt dispuși să investească in ceea ce trebuie de fapt investit pentru a împiedica Facebook să fie periculos”.
„A FOST CONFLICT … ÎNTRE CE A FOST BUN PENTRU PUBLIC ȘI CE A FOST BUN PENTRU FACEBOOK”
În consecință, ea a scurs un cache de cercetare internă către Securities and Exchange Commission în speranța de a conduce la o mai bună reglementare a companiei. Ea a menționat că a lucrat la mai multe companii, inclusiv la Google și Pinterest, dar că „a fost mult mai rău la Facebook” din cauza dorinței companiei de a-și plasa profiturile asupra bunăstării utilizatorilor săi.
„A existat conflict … între ceea ce era bun pentru public și ceea ce era bun pentru Facebook”, a spus Haugen pentru Pelley, „iar Facebook a ales din nou și din nou să optimizeze pentru propriile interese – cum ar fi să câștige mai mulți bani”.
În timp ce compania susține în mod repetat că ajută la oprirea discursurilor de ură, cel puțin cu privire la propriile produse, un document intern de Facebook divulgat de Haugen spune: „Estimăm că putem acționa până la 3-5% din ură și ~ 0,6% din V&I [Violență și incitare] pe Facebook, deși este cel mai bun din lume. ”
„DOCUMENTAȚIE INTERNAȚIONALĂ,„ TOXICITATEA ȘI CONȚINUTUL VIOLENT SUNT PREVALENTE INORDINAT ÎNTRE REPĂRĂRI ”
Un alt document a fost și mai contondent. „Avem dovezi dintr-o varietate de surse care urăsc discursul, discursul politic diviziv și dezinformarea pe Facebook, iar familia de aplicații afectează societățile din întreaga lume.”
Haugen susține că rădăcina problemei sunt algoritmii lansați în 2018 care guvernează ceea ce vedeți pe platformă. Potrivit ei, acestea sunt menite să stimuleze angajamentul, iar compania a constatat că cel mai bun angajament este genul de a insufla frică și ură utilizatorilor. “Este mai ușor să inspiri oamenii la furie decât la alte emoții”, a spus Hagen.
La acea vreme, Mark Zuckerberg a prezentat modificările algoritmului ca fiind pozitive. „Avem responsabilitatea de a ne asigura că serviciile noastre nu sunt doar distractive de utilizat, ci și bune pentru bunăstarea oamenilor.”
Dar, conform rapoartelor Wall Street Journal despre îngrijorările lui Haugen, rezultatul a fost o întorsătură bruscă spre furie și ură. „Dezinformarea, toxicitatea și conținutul violent sunt extrem de răspândite printre resurse”, notă internă citată de Journal, evaluând efectele schimbării.
Wall Street Journal a început să își publice concluziile din cache sub numele „The Facebook Files” în septembrie. Un raport potrivit căruia Facebook ar fi avut cercetări care să demonstreze că Instagram a făcut rău adolescentelor. Înaintea audierii, Facebook a încercat să schimbe narațiunea într-o postare pe blog, care reproduce două dintre rapoartele menționate în raportul creat de Wall Street Journal.
Înaintea raportului de 60 de minute, Facebook a încercat aceleași devieri într-o formă diferită. Vicepreședintele Facebook al Afacerii Globale, Nick Clegg, a apărut la CNN’s Reliable Sources pentru a apăra compania duminică după-amiază, cu doar câteva ore înainte ca Haugen să apară.
„Cred că este ridicol”, a spus Clegg despre acuzația potrivit căreia rețelele sociale ar fi fost responsabile pentru revoltele din 6 ianuarie. „Cred că le oferă oamenilor un fals confort să presupună că trebuie să existe o explicație tehnologică sau tehnică pentru problemele polarizării politice din Statele Unite”.
Haugen a încheiat interviul solicitând reglementarea mai largă a rețelelor sociale, ceea ce Facebook a solicitat în formă mai limitată. Este programată să apară marți în fața unui comitet al Senatului.