Diverse Tech

Google News se va relansa în Spania, după ce plățile obligatorii către ziare au fost abandonate

Google News se va relansa în Spania, după ce plățile obligatorii către ziare au fost abandonate noiembrie 3, 2021
Google-news

Cine ar trebui să fie plătit atunci când marile platforme tehnologice reunesc știri?

Aceasta a fost întrebarea care a determinat Google să-și închidă platforma Google News în Spania în 2014, după ce țara a decis că gigantul tehnologic american ar trebui să plătească o taxă lunară ziarelor spaniole. Astăzi, însă, Google a anunțat că Google News se va întoarce în Spania „la începutul anului viitor”, după ce țara și-a revizuit legile privind drepturile de autor online, în conformitate cu reglementările UE.

Marea diferență din punctul de vedere al Google este că nu mai trebuie să plătească o taxă întregii industrie media din Spania și, în schimb, poate negocia taxe cu editorii individuali. Unii ar putea dori să taxeze Google pentru distribuirea poveștilor în Știri Google, iar Google le poate plăti sau le poate exclude, în funcție de preferințele sale. Alte puncte de vânzare vor renunța fără îndoială la aceste taxe, considerând că traficul oferit de Știri Google depășește orice venituri din publicitate pierdute.

GOOGLE SPUNE CĂ VA ÎNCERCA „SĂ AJUNGĂ LA ACORDURI” CU EDITORII SPANIOLI ÎN LUNILE URMĂTOARE

Google spune că va lucra în următoarele luni cu editorii „pentru a ajunge la acorduri care să le acopere drepturile conform noii legi”. Dar încercați doar să ghiciți care parte a mesei de negociere va avea mâna de sus. Vor fi oare magazine de ziare singure, care se luptă împotriva scăderii veniturilor și a schimbării la nivel de industrie? Sau va fi megacorp internațional care este una dintre cele mai profitabile companii din lume? Oricine?

Într-adevăr, totuși, întoarcerea Google News în Spania este doar o singură luptă într-o luptă de lungă durată dintre industria media din Europa și Big Tech. Primul se plânge că internetul și-a subminat modelul de afaceri și că profiturile din această nouă economie au fost acumulate de Google și rudele săi. Aceștia din urmă răspund: „Oh, ei bine, da, cred că da, îmi pare rău pentru asta” și aruncă o parte din megabucks la diferite inițiative de „jurnalism durabil”. Nu a fost chiar o soluție fericită, în special pentru companiile media.

Pentru a încerca să reechilibreze terenul de joc, multe țări au adoptat sau au jucat cu o legislație similară cu cea a Spaniei în ultimii ani, inclusiv Germania și Belgia. În 2019, aceste eforturi au fost transformate într-o reformă la nivelul UE a legii dreptului de autor online, cunoscută sub numele de Directiva privind drepturile de autor.

Dacă vă amintiți deloc această legislație, probabil că este vorba de așa-numitul „filtru de încărcare”, o prevedere care, în cea mai proastă lectură, solicită platformelor tehnologice să verifice toate datele încărcate pe site-urile lor față de lucrările protejate prin drepturi de autor. (Dificultatea implementării efective a acestei prevederi este ilustrată util de faptul că Comisia UE își dă în prezent în judecată propriii membri pentru că nu au făcut acest lucru.) Cu toate acestea, Directiva privind drepturile de autor a tratat și plățile către companiile media pentru utilizarea conținutului acestora și această parte a legislației – pe care Spania a adoptat-o ​​recent în legislația națională – este cea care a dus în cele din urmă la revenirea Google News.

Este departe de singura încercare a țărilor de a da mai multă putere industriilor lor de știri bolnave, dar vitale. În 2020, Google a anunțat noi plăți către editorii din Germania, Australia și Brazilia, iar la începutul acestui an a semnat un acord similar cu ziarele franceze (tot ca răspuns la Directiva UE privind drepturile de autor). Fără îndoială, astfel de acorduri vor continua să fie adoptate și apoi înlocuite pe măsură ce industria de știri se schimbă și evoluează.