
Orange, unul dintre cei mai mari provideri de telefonie mobilă, a făcut disponibil internetul 3G gratuit pentru clienţii săi la metroul din Bucureşti. Călătorii pot naviga pe internet gratis, în perioada 1 noiembrie – 31 decembrie prin 3G, atât în staţii cât şi în tunel. Cu toate astea, trebuie să fim atenţi deoarece – “traficul de internet este tarifat automat din momentul ieşirii la suprafaţă din incinta staţiei de metrou, chiar dacă sesiunea a început în subteran” afirmă cei de la Orange pe site-ul lor.
Cred că printre călătorii de la metrou sunt destul de cunoscute mesajele celor de la Orange care se regăsesc pe scaune, pe podeaua peronului, dar şi pe stâlpii de susţinere. Două tălpi albe pe un cerc portocaliu mă invită să stau cu prietena pe mess şi alte două îmi spun că “aici vezi dacă ai primit un mail nou”. Ajung la ieşirea de la metrou şi Orange mă anunţă că “până aici ai avut net gratuit“. În vagoane, afişele cu harta metroului portocalie pe fond negru îmi transmite unul dintre mesajele principale ale campaniei “călătoria cu metroul se schimbă cu Orange”.
Până aici lucrurile par destul de clare, există creativitate, originalitate şi utilitate în toate aceste mesaje, dar cred că putem spune că este vorba şi de puţină publicitate mecanicistă. Cei de la Orange, împreună cu agenţia de publicitate Initiative, au implementat ulterior o altă modalitate de a-şi face cunoscută campania. La staţia de metrou Unirii 2, în spatele scaunelor din faţa scărilor, se afă mai multe ecrane de tip plasmă pe care apar diverse mesaje. Unele mai amuzante, altele mai serioase. Iniţial suntem invitaţi să luăm un loc şi să încercăm internetul 3G, apoi apare mesajul cu o săgeată în jos ca şi când persoana care stă pe scaun gândeşte mesajul respectiv. Dar cum ştiu “ecranele” când cineva se aşază pe scaun? Destul de simplu. Deasupra scaunelor există nişte senzori care captează mişcările şi schimbă mesajul de întâmpinare atunci când cineva intră în raza acestora.
Cei de la Orange au comunicat că întregul concept este doar temporar. Ideea de promovare mi se pare bună, deşi nu perfectă. Mai sunt mici detalii nefinisate, dar contează rezultatul final care este destul de OK. Mesajele sunt simple, informative şi amuzante. Există situaţii în care “oare când îmi va fi livrată rochia pe care am comandat-o online” nu se potriveşte cu bărbatul care stă pe scaun la momentul respectiv. Mesajul capătă alt sens, devine amuzant pentru ceilalţi la alt nivel, iar ăsta nu e un lucru rău. Senzorii respectivi nu pot capta decât mişcarea, nu există un Big Brother care analizează fiecare persoană din cap până în picioare pentru a şti ce mesaj se potriveşte. Personal, mi-a plăcut foarte mult faptul că orice mesaj scris pe pagina oficială Orange de pe Facebook are şansa de a apărea ca fiind “gândul cuiva”.
Cu siguranţă mesajul care mi-ar plăcea să apară acolo de fiecare dată când se aşază cineva pe scaun ar fi “iubesc laptopnews.ro”.